0

Liikunta on parasta aivojumppaa

Osuipa silmiini uutuuskirja Aivovoimaa, jossa ruotsalainen lääkäri Anders Hansen kannustaa nuorentamaan aivojaan liikunnalla. Ikuista nuoruutta ei tarvinne tavoitella, mutta on lohdullista tietää, että aivoja voi helposti ja tehokkaasti treenata liikunnalla.  Toivon, että voisin käyttää aivojani moneen mukavaan asiaan vielä vanhanakin. Aivoista kannattaa pitää huolta. Se, mikä on hyvää sydämelle, on hyvää myös aivoille. Muistetaan siis kolme pointtia: liikunta, ruoka ja sosiaaliset suhteet. 

Mikä liikunnassa sitten on hyödyllistä? Tutkimukset ovat kiistatta osoittaneet, että liikunnalla vaikutetaan juuri niihin riskitekijöihin, jotka ehkäisevät muistisairauksiakin: verenpaine, sokeritasapaino, hapenottokyky, lihasvoima ja unen laatu, mielen hyvinvointia unohtamatta. Liikunnan sivuvaikutuksena saa myös tärkeitä ihmiskontakteja. Kävellessä näkee ehkä tutun koiran ulkoiluttajan tai vanhan naapurin, jonka kanssa voi vaihtaa kuulumisia. Ryhmäliikunnassa usein tärkeintä onkin juuri mukava porukka.

Lääkäri Hansen kannustaa hikoilemaan kolme kertaa viikossa. Koehenkilöillä, jotka harrastivat vuoden ajan kolmesti viikossa reipasta kävelyä 40 min, aivojen muistikeskus eli hippokampus kasvoi, kun verrokkiryhmällä se kutistui ikääntymisen verran.  Liikunta rakentaa myös uusia yhteyksiä aivolohkojen välillä, jolloin aivot toimivat tehokkaammin.  Aloitekyky, tehtävien suunnittelu ja keskittyminen parantuvat.

Kansainväliset suosituksetkin kehottavat harrastamaan puoli tuntia reipasta kestävyysliikuntaa viidesti viikossa.  Pihatyöt, pyöräily tai kävely - rollaattorillakin - on hyvää liikuntaa ja puoli tuntia voi koostua myös lyhyemmistä pätkistä. Raitis ilma ja pieni hengästyminen tuovat aivoille happea, veri kiertää paremmin ja ajatus kulkee.

Kannattaa valita itselle mieluisa laji ja kokeilla rohkeasti uuttakin. Ikäihmiselle lihasvoima- ja tasapainoharjoittelu on erityisen tärkeää, sillä vahvat jalat pitävät pystyssä ja antavat mahdollisuuden toteuttaa omia aivoituksia. Kuntosaliharjoittelu on tehokasta ja turvallista. Monelle sopii vesijumppa, ja sauna allasjumpan jälkeen rentouttaa mukavasti. Luontoliikunta ruokkii aisteja. Liikunta, jossa käytetään laajempaa osaa aivoista, on hyväksi muistille. Tanssissa liikettä saavat sekä kroppa että aivot. Askelkuvioiden opettelu, mukava porukka ja musiikin voima saavat aivotkin voimaan paremmin.

Muistetaan siis kolme pointtia, jotka ovatkin: liikunta, liikunta ja liikunta!

Blogivieraana Geryn hallituksen jäsen 

Minna Säpyskä-Nordberg, suunnittelija, KM, ft, Voimaa vanhuuteen -ohjelma, Ikäinstituutti

Asiasanat: liikunta, aivoterveys

Kommentoi ensimmäisenä

Kirjoita kommentti