Voimaa ruuasta -viikko

Viikolla 6 eli 4.2.-10.2.2019 vietetään Voimaa ruuasta -viikkoa. Jokainen ikääntynyt ansaitsee hyvää ruokaa hyvässä seurassa!

Viikon tavoitteena on muistuttaa ruokailun ja ravitsemuksen tärkeydestä jokaisen ikäihmisen arjessa. Ruuasta saa voiman lisäksi vireyttä ja hyvää oloa yhdessä syömisen seurauksena.

Gery julkaisee aivoterveys-teemaisen lehden, jota jaetaan jäsenillemme sekä yhteistyökumppaneillemme 4.2. Samaan aikaan julkaisemme myös uuden Voimaa ruuasta -ravitsemusesitteen, jossa keskitytään ravitsemuksen perusasioihin ja ruokarytmiin. Voit tutustua esitteeseen pdf-muodossa ja tilata sitä meiltä 18.1. alkaen. Esitteemme ovat maksuttomia, mutta laskutamme posti- ja toimituskulut.

Alla vinkkejä, miten tarjota ruoka-asiaa Voimaa ruuasta -viikolla

Ikääntyneen omaiset ja naapurit: Tarjoa ruokaseuraa!

  • Vieraile omaisesi luona ruoka-aikaan ja syökäää yhdessä
  • Kutsu ikääntynyt omaisesi lounasruokalaan kanssasi.
  • Vie omainen/ystävä/naapuri ulos syömään tai kutsu kylään
  • Kerro lounashetkestä sosiaalisessa mediassa asiasanalla #voimaaruuasta ja #voimalounas

Kaikki, jotka haluavat edistää yhdessä syömisen mahdollisuuksia ja vinkata hyvistä ruokaravintoloista.

  • Jaa kuva tai viesti sosiaalisessa mediassa asiasanalla #voimaaruuasta: missä ja kenen kanssa söit?

Ravintolat

  • Tarjotkaa seniorialennus viikolla 4. Kaksi syö yhden hinnalla kun toisella ruokailijalla on eläkeläiskortti.

Järjestöt, seurakunnat, kerhot

  • Järjestämällä yhteisruokailua Voimaa ruuasta -teemalla: vinkkaamalla, että yhdessä nautittu ruoka ravitsee sekä kehoa että mieltä.
  • Tutustumalla ruoka-aiheisiin aivopähkinöihin (löytyvät sivun alaosasta)
  • Jakamalla hyviä reseptejä tai ruokamuistoja.
  • Järjestämällä yhteistä ruuanvalmistusta tai maistelemalla kiinnostavia uutuuksia (esim. proteiinirahkat, satokauden hedelmät, erilaiset itse tehdy smuutit)

Palvelukeskukset tai hoivakodit

  • Kutsumalla omaiset syömään yhdessä asiakkaiden kanssa tai edistämällä muuten yhdessä syömistä.
  • Tarjoamalla ravintolassa tai ruokajakelussa "Voimaruokia": esim. rahkapirtelöitä.
  • Järjestämällä maistelua yrttimakukoulun (tulostettava ohje) tai sitrusmaistelun päivätoiminnassa.
  • Pureskelemalla ryhmätoiminnassa ruoka-aiheisia aivopähkinöitä (löytyvät sivun alaosasta) tai jakamalla hyviä reseptejä tai ruokamuistoja.
  • Keskustelemalla kuntoilun lomassa riittävän energian- ja proteiininsaannin sekä juomisen merkityksestä. Tilaa käyttöösi Proteiini-esite.
  • Tarjoilkaa tietoa (tilaa Voimaa ruuasta -ravitsemuksen perusesite) ja herkullista smuuthieta. Tulostettava reseptit löytyvät sivun alaosasta.