Liikunta

Liikunta on ravitsemuksen lisäksi tärkeää toimintakyvyn ylläpitämisen kannalta. Liikunta ylläpitää sydän- ja verenkierto- sekä tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa.

Liikuntaa voi harrastaa minkä ikäisenä tahansa, sillä jokaiselle löytyy sopiva tapa liikkua. Ikäännyttäessä on kaikista tärkeintä välttää täyttä liikkumattomuutta, ja päivittäinen liikunta voi koostua kotioloissakin tehtävistä säännöllisistä arkiaskareista.

Ruoanlaitto, kodin siistiminen, pyykin pesu ja pienetkin puutarhatyöt kannattaa yrittää toteuttaa itsenäisesti niin kauan kuin mahdollista. Päivittäinen vaikka vain omalla pihalla tehty pieni kävely vetreyttää jalkoja ja mieltä.

Kotioloissa voi  myös arkiaskareiden ohella toteuttaa helppoja voimisteluliikkeitä  joko kaverin kanssa tai yksin. Kotona tehtäviin kuntoliikkeisiin riittää välineiksi usein tukeva tuoli ja monet jumppaliikkeet voi toteuttaa istualtaan tai seisten ruokapöyden reunasta kiinni pitäen.

Päivittäisenä harjoitteena on helppoa ja vaivatonta toteuttaa ainakin yhtä tai kahta voimisteluliikettä, kuten tuoliltanousuja ja polvien ojennuksia istualtaan.